
- 19/05/2025
Aceste alegeri care tocmai ce s-au încheiat ne spun multe nu doar despre dinamica demografică a României și despre mutarea lumii în virtual. Ci are chiar câteva lecții despre antreprenoriat. Mai exact:
Despre marketing – poți păcăli oamenii o vreme, dar nu poți crea un produs istoric dacă nu are calități reale, dacă nu face cu adevărat ce promite în broșuri. De aceea puțini oameni politici rezistă mai mult de un ciclu electoral, mulți părăsindu-și funcțiile tiptil, pe ușa din dos. Cei cu obrazul gros par a ține mai bine de scaun, dar îl părăsesc aproape întotdeauna în zgomot de cătușe.
De asemenea, nu poți avea clienți care să îți aducă profit dacă te adresezi exclusiv unui anumit public țintă. Astfel se explică prețul mare al produselor de nișă – volumul de vânzări este întotdeauna mai mic decât cel al produselor de masă. Așadar sunt importanți cei mulți care nu se exprimă, deoarece ei dețin cheia succesului comercial.
Despre recrutare și selecție: dacă nu apari, sunt șanse minime să primești jobul. Oamenii caută autenticitatea și dacă nu găsesc indicii clare presupun (pe buna dreptate) că nu există. Excepție fac piloșii, cei care sunt angajați și rezistă/ cresc concomitent cu propteaua, ca niște paraziți.
Despre imprevizibilitate: orice ar spune sondajele, chestionarele, formularele de impresii, întotdeauna vor fi furtuni pe care pur și simplu nu le vezi venind. Si uneori sunt uriașe.
Bonus: despre prostie. Există această idee care pare genială, că proștii sunt foarte mulți și profitabili. De fapt, cei autentici și irecuperabili nu reprezintă o majoritate covârșitoare, altfel am fi exterminați ca specie. Există multe momente de prostie care pot fi speculate antreprenorial și politic, dar punctual. În rest oricât de proști am fi, natura ne-a dotat cu un senzor care ne salvează pielea. Se numește intuiție. Simțim când ceva nu pușcă așa cum trebuie, chiar dacă nu putem pune degetul exact pe cauză. Și cel mai des se activează când pur și simplu suntem luați de proști.
În natură și în viață câștigă întotdeauna cel mai adaptabil, adică cel dispus să învețe. Este lecția pe care o ratează politicienii de un sezon, antreprenorii de oportunitate și, în general, toți cei care ar fugi de mediocritate, dar pierd această cursă.