Promovarea afacerilor mici – Partea I: Ce vrei de fapt?

Mi s-a cerut de câteva ori să scriu despre promovarea afacerilor mici, în special cele din zona de homemade. Dar nu mă pricep chiar la toate, așa că am apelat la prieteni.

Astăzi avem așadar un Guest Post scris de Alina Nistoran, fostă colegă și dragă prietenă, care are o experienta de 13 ani în online ca Web Content Manager, Copywriter (creație, concepte aplicații FB, newslettere, content strategy, social media), Project Manager (coordonare proiecte online, campanii de email-marketing, Google Analytics, certificare Google AdWords si Analytics, implementare campanii adwords), PPC Specialist.

Printre clienții cu care a lucrat se numară: Ferrero, Stella Artois, Bancpost, Garnier, Maybelline, La Roche-Posay, Miniprix, ProTV, UPC, CEC Bank, CEZ Romania, Dacia, Suzuki. Pe Alina o găsiţi via LinkedIn.

Enjoy și luați aminte!

Promovarea afacerilor handmade

Partea I – Ce vrei, de fapt?

Acum aproape 10 ani când curentul handmade a început să prindă aripi, am avut norocul de a observa modul în care mici afaceri au crescut sau au disparut. Cu unele am lucrat, încercând sa le ajut pe partea de promovare online. Este extrem de interesant să vezi cum viziunea și personalitatea celui care creeaza produse handmade duce la o afacere de succes sau nu. Atunci când am clienti care doresc să își promoveze afacerea în online, am o mică listă de lucruri pe care le verific înainte să pot veni cu o propunere.

Primul pe listă: site-ul de prezentare.

Nu are rost să ne ascundem după deget: prezența online este obligatorie azi. Indiferent de tipul de site pe care ți-l doresti(de prezentare, blog sau magazin online), trebuie să fii gasit de către utilizator.

De unde pornești când te decizi că vrei un site? Simplu: raspunde la întrebarea următoare => Ce vrei să faci cu site-ul respectiv? Vrei să vinzi? Vrei să ai un loc personal unde să vorbești despre munca ta sau unde utilizatorul să te gasească, să îți vadă munca și apoi să te contacteze?

Ai decis ce vrei? Super! Acum vine cel mai important lucru: câți bani esti dispus să cheltuiești pentru site-ul respectiv? Trebuie să iei în considerare că trebuie să platești domeniul, găzduirea, designul, implementarea diverselor functionalități, partea de SEO, textele din site etc.

Din proprie experiență îți spun că cei care acum pornesc la drum nu iau în calcul toate aceste lucruri. Așa că înainte sa te apuci de orice, documentează-te, pune pe hârtie sume de bani, dorințe exotice. Trage linie și vezi ce îți permiți.

Nu o să te mint în față! Mentalitatea celor care încep să își dezvolte imaginea online este destul de simplă: cât mai ieftin spre totul gratis cu rezultate de 5 stele. Îmi pare rău, dar nu merge așa! De aceea insist să pui pe hârtie totul (buget, colaboratori, funcționalități etc) și să îți reevaluezi visele. Așa cum tu vrei să fii plătit la adevărata valoare pentru produsele tale și cei care îți îndeplinesc ție dorințele legate de un site trebuie să fie platiți corect.

Teoretic, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să te duci la o agenție care iți poate oferi tot pachetul: găzduire, design, programare, SEO, strategie pe termen mediu și lung, promovare. Dar noi știm că aceasta este o lume ideală. Agențiile sunt scumpe. Rareori se întâmplă ca un creator de produse handmade aflat la început de drum să își permita să meargă direct acolo.

Cel mai adesea, apelează la prieteni, cunostințe și recomandari de freelanceri. În această situație, lucrurile trebuie tratate cu diplomație, dar și corectitudine. Câteva sfaturi?

1. Ai grijă la ce prieteni apelezi! Poate că vă înțelegeți foarte bine, mergeți în vacanți și ieșiți cu copiii în parc. Dar acum vorbim despre afaceri! Fii sigur că prietenul respectiv dorește să te ajute gratuit și nu așteapta o recompensă! Fii corect cu el! Spune-i de la început că nu iți permiți serviciile lui și ca ai avea nevoie de ajutor, dacă dorește/are timp să ți-l ofere.
2. Notează totul: planuri, explicații, argumente. Crede-mă pe cuvânt când îți spun că nu vei reține totul și riști să simți că pierzi controlul proiectului în sine!
3. Nu ezita să pui întrebări! Este afacerea ta și trebuie să înțelegi de ce investești într-o anumită direcție. „De ce?” este cel mai bun prieten.
4. Nu-i lăsa pe cei care te ajută să preia conducerea! Este afacerea ta și trebuie să reflecte viziunea ta. Nu contează cum văd ei lucrurile. Conteaza ce vrei tu. Da, ascultă-i. Lasă-i să-și expună părerea, să o argumenteze. Dar tu trebuie să ai ultimul cuvânt. Să nu mergi niciodată pe drumul: „Tu ești specialistul. Dacă așa zici tu, așa facem!”
5. Stabilește exact împreună cu cei care lucrezi ce va face fiecare. Ești propriul Project Manager, deci trebuie să știi exact cine ce face și, mai ales, cât timp durează fiecare pas din proiect.
6. Nu încerca să înveți și să controlezi totul! Nu vei reuși niciodată să devii programator, designer, seo-ist, copywriter. Vei învăța câte ceva din fiecare, dar trebuie să înțelegi că pentru a deveni un specialist în nișa respectivă îți trebuie ani. Lasă specialistul să își facă treaba și nu îl stresa zilnic cu o mie de telefoane. Nu vei reuși decât să-l iriti și s-ar putea să te trezesti că renunță la proiect.
7. Spune cât mai des „Mulțumesc”. Indiferent dacă platești sau nu serviciile respective, spune „Mulțumesc”. Acest cuvânt îți va ușura mult viața și lucrul cu ceilalți.

Îi mulțumesc și eu Alinei! Sper că și voi așteptați cu nerăbdare episodul al doilea!