- 21/09/2020
Opinia din titlu nu-mi aparține, este a președintelui României. O găsiți prin presa din săptămâna precedentă, a trecut neobservată prin marea de fumigene electorale care cu iz telenovelistic, care cu scenarii horror.
Suport multe în general, mai puțin minciuna. Și a defini ca succes începerea noului an școlar este una gogonată.
În primul rând, punând lucrurile în context, niciodată anul școlar nu a început cu succes în România. Întotdeauna lipsesc ba o toaletă, ba un acoperiș, ba manualele, ba profesorii calificați. Nu vă amăgiți că pe vremea comunismului era altfel. Am învățat într-o școală destul de răsărită dintr-o reședință de județ și din două băi, dotate cu patru chiuvete, beam apă și ne spălam pe mâini de la un robinet folosit (prea rar) de femeile de serviciu când umpleau gălețile.
Cauzele sunt multiple și le-am tot enumerat pe aici, dar ar mai fi una uitată de toți: în cele trei luni de vară sistemul de învățământ este închis. Școlile au lacătul pus, nu găsești pe nimeni pentru nimic, practic fiecare nou an școlar este pregătit în perioada 1-15 septembrie. Cum nu există încă baghete magice, mă minunez totuși că iese așa de bine.
În al doilea rând, dacă în vremuri normale nu reușeam să punem lucrurile temeinic la punct, era greu de crezut că în astea anormale vor merge brici!
Nu știu care sunt indicatorii pe care și-a bazat opinia președintele. Dar eu nu văd succes. Văd că nu a fost catastrofal, dar în fosta țară a lucrului bine făcut, nu e acceptabil să definești succesul ca o lipsă a prăbușirii.
Așadar, deschiderea anului școlar a fost o abrambureală specific românească pentru că:
Nu am știut până în ultimul moment ce va fi. Începe online? Hibrid? Verde, portocaliu, vișiniu cu dungi?
Nimeni nu a testat cum vor funcționa noile reguli sanitare și noile modalități de organizare a învățării. În ciuda prezenței poliției (locale presupun), părinții și copiii au făcut baie de mulțime în primele zile. Iar sistemul hibrid, oricum este el organizat, pune bețe în roate tuturor.
Sunt numeroase școli care au intrat pe scenariul roșu nu pentru că aveau cazuri de Covid, ci pentru că nu au terminat renovările. Pe bune?!?
Regulile pe care școlile trebuie să le respecte au fost comunicate atât de bine încât au generat diverse situații aiuristice. În unele școli copiilor li s-a interzis, de exemplu, să mănânce la pauza mare, deși aveau program normal, nu redus. În realitate, asta era o recomandare, nu știu dacă ați văzut live un copil de 6 ani căruia îi scade glicemia, cum îmi place mie să zic. Dacă sunt mai mulți = război!
Instituțiile statului au comunicat, ca de obicei, în stilul telefonul fără fir. Unii zic ce cred, alții fac ce înțeleg.
Realitatea ne-a confirmat ceea ce știam cu toții: în ciuda măștilor, dezinfectanților, termoscanării și circuitelor separate, când vine vorba despre imprevizibilitatea copiilor, apar întotdeauna situații noi, inedite, care te fac să realizezi că totul este un mare scenariu utopic.
Nu știu cum este de partea cealaltă a catedrei, dar nu cred că sistemul s-a preocupat să dea profesorilor măști mai serioase, viziere. Așa cum nu s-a preocupat să-i testeze înainte de începerea școlii, tocmai pentru a putea vedea cum evoluează propagarea virusului Sars Cov-2 în școli. Dacă au primit laptopuri noi și acces la soluții educaționale digitale.
A, stați! Astea sigur nu s-au întâmplat, dar nici salariile nu le sunt mărite. Scapă cine poate!
Așadar, să stai cocoțat în vârful unei țări și să spui părinților care au făcut baie de mulțime în primele zile de școală, copiilor care învață online pentru că nu au clasele gata și profesorilor pe care-i trimiți la luptă cu mâinile goale, că totul este un mare succes, este nu doar mizerabil. Ci chiar criminal.
Sursă foto: Ziarul Argeșul