Zilele acestea se numără morții, testații, bolnavii, tratații. Văd o pleiadă de “oameni de știință” al căror job e să vadă în paharul berzelius, că globul de cristal este pentru șarlatani, câți mai mor și cât va dura agonia. Am uitat să trec în lista cu doruri vremurile în care cercetătorii găseau soluții, nu făceau previziuni de tip Nostradamus, dar de rit nou, adică bazate pe algoritmi complecși și inteligență artificială.
Dincolo de statisticile care ne sunt prezentate obsesiv, cine are ochi să vadă ce se întâmplă cu marile și micile companii, are ce învăța! Mai mult și mai bine ca din pleiada de webinarii organizate zilele acestea cu tema “cum să-ți salvezi afacerea în trei pași simpli”!
Unora le-a sosit, așadar, vremea să scoată la înaintare proiecte în care au investit și au sperat că vor deveni cândva profitabile. BAT are o divizie de vaccinuri care speră să dea lovitura cu unul eficient împotriva noului virus. E bătălie mare între corporații, cine-l va găsi pe cel salvator va face istorie, întrucât pe viitor ne vom lupta cu Corona ăsta așa cum o facem cu gripele noastre sezoniere. Iar vaccinurile nu sunt niciodată ieftine. Nici subiecții puțini.
Şi chiar dacă nu dă lovitura, tot punctează la capitolul imagine în vremuri în care fumatul este văzut ca factor agravant al virozei care poate omorî.
Fujifilm, pe de altă parte, are deja un medicament antiviral pentru care așteaptă aprobarea FDA și un nou test, eficient, zic ei, și mult mai rapid – rezultatele sale apărând în aproximativ 2 ore.
Dar să-i lăsăm pe cei care se luptă pe frontul pharma și al consumabilelor medicale, e clar că ei sunt învingători oricum.
Industria auto se situează clar la polul opus. Deja decimată de scandaluri și acuzații perpetue, arătată cu degetul pentru poluare și cu vânzări în trend descendent, luna martie i-a adus chiar un shutdown. În România Ford a fost printre primele companii care a ieșit să comunice trimiterea acasă a personalului, deși guvernul nici măcar nu-și creionase planul de măsuri economice și de protecție socială. Apoi au dat sfară în țară că lansează online un nou model, bine cu marketingul și timing-ul, băieți!
În contextul în care toți marii producători pun lacătul, Kia anunță după doar săptămâni de pauză că își va relua în curând activitatea cu motoarele tunate la maximum, la Zilina, Slovacia.
Dar să-i lăsăm pe ăștia mari şi să trecem la cei mici. În timp ce vânzarea cu amănuntul s-a prăbușit, unii dintre cei care au fost cumva pregătiți în prealabil, adică au avut un site de prezentare, o pagină de Facebook, au fost activi în grupuri de discuții, au reușit să creeze o comunitate, au şi trecut rapid în online. Curierii se descurcă încă bine, sunt tot pe val, dar există și antreprenori care livrează prin forțe proprii.
Unii se plâng, taie, înjură. Alții găsesc oportunități. Dacă nu pe bani, fac gratis și câștigă capital de imagine deloc de neglijat în momente în care emoționalul primează.
Unii fac speculă. Vor câștiga acum, dar sila cumpărătorului jecmănit se va întoarce împotriva lor. Alții vând în pierdere pentru a-și păstra clienții și poziția în comunitate.
Unii muncesc încă. Alții își permit o pauză. Unii vor câștiga, alții vor pierde. Unii vor muri, alții vor crește. C’est la vie!