
De cel puțin un an pe grupurile de discuții despre skincare se discută despre Plush Bio, o linie de produse cosmetice românești, scumpe și ambalate îndoielnic pentru prețul lor, destinate în general tenului acneic. Dar vândute cu stil, în sesiuni de consultanță personalizată via chat sau lăudate intens de influensării de carton ai momentului, cum ar fi Dorian Popa, care e cântăreț, dar mai mult vlogger, Adelina Pestrițu, fostă soție de wannabe cântăreț, care s-a lansat în showbiz prin certurile intense de la divorț sau alte dudui despre care nu am nici măcar un minim element de identificare. Cam acestea sunt la noi marile vedete ale Social Media, ca să lămurim totodată și nivelul celor care se uită în gura și la lenjeria lor.
Carevasăzică știu de mult de fete care vin constant cu solicitări de tipul “cum repar ce mi-au făcut cremele Plush Bio” pe Facebook, pentru că nu-i așa, după ce ți-ai bulit tenul pe WhatsApp, unde altundeva ai putea să-l repari?
Acum a explodat mămăliga, fondatoarea Plușului este tot mai arătată cu degetul în presă, a aflat toată lumea că e doctor dormatolog așa cum sunt eu cercetător la NASA și că vinde niște mizerii scumpe și periculoase. Acneea e o boală urâtă, greu de dus și de tratat, iar a pretinde că ai găsit panaceul universal te duce clar spre patologic.
Evident că au fost luați în tărboacă și influensării vieții. Că au promovat produse proaste pe care nu le foloseau. Și că au indus publicul în eroare.
Departe de mine a fi avocatul diavolului. Am despre cei de mai sus o părere care se ivește destul de bine dintre rândurile scrise. Dar hei, n-a mai deschis nimeni televizorul între timp? Voi chiar credeți că Eva Longoria se vopsește cu L’Oreal și Andra cu Garnier? Că Delia bea Tuborg cântând de Crăciun? Că stomatologii recomandă Colgate?
Că apar zâne și cerbi când își deschid patru tolomaci berea? Că dacă speli rufele cu Lenor ies floricele din dulap?
Că nevasta lui Cabral n-avea gene, dar și-a dat cu o cremuță și pac! I-au apărut nește evantaie la ochi, deși e clar că are aceleași fire de când o știe Internetul?
Publicitatea deformează adevărul, exagerează sau minte cu nerușinare de când se știe. Să crezi că Dorian Popa are acnee e o demență, omul e cunoscut și face bani prin imaginea lui fără cusur. Cum să dai 8000 de ron pe creme, în contextul în care îți făceau rău doar pentru că niște pastilați și injectați le recomandă pe Instagram sau WhatsApp?
Nu spun că e moral ce au făcut influensării vieții. Dar până una-alta nu este ilegal să te faci că-ți dai cu o mizerie pe față și să o pui pe un story. Poate fi dacă ai luat bani fără factură și contract. Dar atât timp cât nu e praf de pușcă sau heroină, pare ok să promovezi ce dorești.
Pe de altă parte pare din ce în ce mai clar că este mai profitabil să frairești proști decât să mulțumești deștepții. Nu doar că sunt mai mulți, dar e și mai simplu.
În toată treaba asta toată lumea iese șifonată. Și singura concluzie validă este că ar trebui reglementată și urmărită mai strict producția de cosmetice, pentru că a crescut nepermis numărul celor care vând borcane cu leacuri făcute naiba știe cum și din ce. Toate bio, naturale, ultrapotente și meganecesare.
Dar este o vorbă românească veche de când lumea: fraier nu e cine cere, ci acela care dă. Doctorii sunt în clinici și spitale, nu în laboratoare improvizate. Și nu fac creme, ci consultă. Industria skincare joacă safe tocmai pentru că știe care sunt riscurile. Pentru chestii grele intră în joc cea farmaceutică. Iar Social Media este pentru distracție, nu tratament.
Cine nu înțelege asta să pună mâna pe o carte. Măcar pe una de zicători românești la început. Sunt educative, scurte și cuprinzătoare, iar unele chiar ilustrate.