Știu și eu vorba aceea, niciodată să nu spunem niciodată, dar există niște tipare de comunicare pe care chiar ar trebui să le uităm, mai ales când vine vorba despre afaceri:
1. “Dacă nu îți convine, poți pleca!” La concurență, în altă parte, pe altă dimensiune sau planetă.
Este un mesaj al neputinței, pe care îl înțeleg. De multe ori oamenii din jur au așteptări nejustificate sau imposibil/ neprofitabil de satisfăcut. Dar a-ți îndemna un client să plece, chiar îl poate determina să o facă. Iar dacă nu o face, în loc să-i mai alini din frustrări, îi alimentezi altele noi.
Ce poți spune în schimb? “Ești important pentru noi și vrem să ne stai alături în continuare, deci vom încerca să ne gândim la soluții pentru această problemă.”
Vă asigur că nu este neapărat necesar să le găsiți. Când flama supărării trece, oamenii (normali) înțeleg că nu întotdeauna cererile lor pot fi satisfăcute. Dar simpla disponibilitate de a te gândi la problema lui ajută mult mai mult decât un mesaj conflictual de despărțire.
2. Varianta pentru angajați: “Poți pleca oricând, există alți 100 la ușă!”
Pe lângă faptul că nu am văzut niciodată și nicăieri cozi de oameni cu CV-uri în mână la intrările din firme, îndemnul cu pricina este o declarație clară de tipul: nu am de gând să schimb nimic din ceea ce te nemulțumește!
Deci cine îl aude, chiar trebuie să se care. Definitiv și rapid!
Este un mesaj belicos, de forță. Și foarte stupid, pentru că întotdeauna un angajat gata rodat în modul de lucru al companiei, care are relații funcționale cu cei din jur și performează este de preferat oricărui altuia. Iar dacă acesta din urmă ar sta la coadă cu încă 99 în fața firmei, este clar că fie nu are experiență, fie îi lipsesc altele, la fel de importante.
Deci uitați de cozi și orgolii, încercați să le spuneți mereu angajaților că sunt importanți, chiar dacă nu întotdeauna problemele lor își vor găsi rezolvare.
3. “Faci cum îți zic eu!” – sloganul micromanagementului și al părinților (mă scuzați!) tâmpiți. Întotdeauna va exista o diferență de opinii, viziune, mod de acțiune sau de organizare. Dar întotdeauna cel care face efectiv jobul respectiv știe mai bine ca oricine care sunt îi impedimentele, riscurile, oportunitățile.
Ca manager, poți sugera, discuta, negocia. Nu poți însă impune un stil de muncă, pentru că rezultatele obținute vor varia de la hilare spre catastrofale.
Faceți așadar cum vă zic eu! 😀 Scoateți-vă rapid din minte și din gură genul acesta de mesaje. Înlocuiți-le cu modalități constructive și asertive de comunicare. În afaceri, ca și în viața personală, este despre a colabora, nu despre cine are ultimul, și cel mai belicos, cuvânt.