Calea sigură spre succes financiar

Recente întâmplări cotidiene m-au făcut să realizez că este foarte posibil să mor săracă. Am avut astfel de viziuni când am observat că într-o lume în care pisicile cuceresc Internetul, pozele pe care le pun eu cu cele din dotare primesc mai puține like-uri decât dacă aș posta o problemă de trigonometrie, dar azi am primit confirmarea finală. Și fatală. (*)

În ceea ce mă privește vă confirm pe această cale că pornesc întotdeauna de la premisa că oamenii sunt fundamental raționali. Așa relaționez, așa mă adresez, așa cred. Defect profesional.

Realitatea este totuși alta și cei bogați s-au prins la timp: oamenii sunt fundamental iraționali și își construiesc viața în jurul fricilor pe care le au, divinizând pe cei care le promit rezolvări.

Iată și cei trei piloni principali ai anxietății umane:

  1. Frica de moarte (boală, cutremure și dacă vreți multe alte posibilități, priviți o emisiune de știri autohtonă).
  2. Frica de eșec (profesional, părintesc, al relației, financiar).
  3. Frica de durere (fizică și psihică, aici includ de exemplu și pe aceea de a nu fi acceptat. De fapt le putem include și pe primele două, dar expunerea mea ar deveni prea puțin dramatică).

De aici pornesc aproape toate afacerile de succes. Lanțurile de farmacii, persoanele publice care și-au construit un brand din a trăi sănătos (sau din a salva pe alții de la cutremure), miile de guru în dezvoltare personală și parenting, zecile de curente para sau pseudo-psihologice și marea de produse care promit tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte.

Inclusiv tigăile sau bazele de mâncăruri promit o experiență culinară lipsită de eșec.

Așadar mai toată industria de marketing și publicitate speculează de fapt frica umană irațională, adică, mai concret, prostia noastră cea de toate zilele. Și este o abordare extrem de profitabilă. De aceea nu are nimeni curajul să interzică publicitatea la medicamente, deși logic este ca singurul care să ni le promoveze să fie un medic, un specialist. De aceea produsele de larg consum folosesc vedete pentru a se face cunoscute. Sunt precisă că Andra își vopsește părul cu Garnier. Se duce la salon cu el în poșetă, după ce-l cumpără de la Mega Image. Dar cine stă să gândească până acolo? Cumpărând ce folosește ea la TV sigur nu voi eșua acasă în a-mi vopsi ieftin părul. Mai mult, voi arăta ca ea. Poate chiar voi cânta ca ea! Alt fotbalist celebru ne promite un păr fără mătreață. L-am văzut chiar eu la Carrefour-ul din Lisabona cum lua din raft minunea. Celebritățile vând așadar orice, de la saltele la mâncare de pisici. Pentru că dacă au ajuns sus, sigur știu să decidă înțelept. Chiar și pentru noi.

Acestea fiind zise, dacă aveți o afacere trebuie doar să găsiți acea frică irațională care ar putea sta la baza deciziei de a cumpăra: moare capra, crește ridul, vine apocalipsa după Moise, copiii nu vor mânca în veci chestiile de pe aragaz, vei fi singurul prost care nu a cumpărat un sejur pe Lună sau care o cere de nevastă cu un banal inel de aur și nu unul dintr-un aliaj unic de titan și scoarță de mercur non-toxic. Bonus: plătiți vedete pentru a vă promova. Succesul financiar este garantat!

În ceea ce mă privește nu știu dacă să mă resemnez sau să îmi cumpăr costum nou, ochelari (fără dioptrii), plus geantă lucioasă pentru laptop și să încep a vizita firme propovăduind faptul că am o misiune aici, că doar eu pot salva, că atingerea înțelepciunii mele se va face simțită mult timp după ce voi ieși pe ușă. Îmi fac și ecuson: Valentina Neacșu – Salvatoare și inventatoare prin asociere a lucrului bine făcut. 

Rămân totuși o perpetuă optimistă și vă invit la un workshop cinstit.

(*) Dacă vă încearcă o curiozitate privitoare la confirmarea mea, mă puteți întreba. N-aș face respectivul link revelator mie public, decât rugată 🙂