Antreprenoriatul se învață

Am văzut că există o modă în a critica utilitatea cursurilor de antreprenoriat: nu au sens, antreprenoriatul este o genă sau, oricum, ceva ce nu poate fi deprins, doar cei cu adevărat bogați te pot învăța ceva despre asta și doar cei aleși vor pricepe.

Nu organizez astfel de cursuri, dar am înființat o firmă în 2006 și de atunci tot văd diverse forme antreprenoriale – pot așadar să-mi dau cu părerea.

Și să încep cu mitul acesta al antreprenorului putred de bani. Da, sunt puțini, iar rețeta lor e greu de clonat. Dar există și cei mulți, cu afaceri funcționale, care plătesc 2-40 de angajați și care satisfac nevoi punctuale ale comunității din care fac parte. Avem așadar mici magazine, saloane de înfrumusețare, diverse firme de consultanță, grădinițe, specialiști în peisagistică și numeroase altele. Unele ajung mari, altele supraviețuiesc decent până la punctul în care fondatorii vând sau decid să închidă. Tot antreprenoriat și ăsta!

Dacă definim succesul unei afaceri în numărul angajaților, al punctelor de lucru sau al zerourilor din cont, probabil că astfel de forme ale activității economice devin insignifiante. Dar dacă ne uităm că piața muncii autohtonă este dominată în anumite zone geografice de ele, parcă se schimbă perspectiva.

Antreprenor nu este așadar cine are mulți cai putere în garaj și vizibilitate media, ci acela care plătește cu regularitate salarii decente unui grup de oameni.

Luând această definiție în lucru, vă asigur că meseria asta devine una care se învață. Și că cei mai buni lectori nu sunt oamenii care au dat lovitura – ei nu au timp, nici motive și poate nici talentul de a “preda” altora. Cei mai buni profesori sunt, ca la orice școală, cei care cunosc teoria și știu cum să te determine să o practici.

În fond, a fi un bun antreprenor nu e magic. Trebuie să-ți cunoști domeniul de activitate, piața și clienții. Să ai minime cunoștințe din domeniul financiar-contabil, de marketing și vânzări. Să știi să citești o lege, să cunoști elementarul managementului oamenilor. Toate astea se pot învăța școlărește. Important este să nu te oprești din a înțelege câte sunt de aflat! Și să nu crezi că ai putea învăța doar din surse inaccesibile tuturor.

Viziunea de afaceri, geniul creator sunt întradevăr greu de deprins. Dar toate afacerile eșuează din motive pur pragmatice și din lipsa bunului simț antreprenorial, nu pentru că lipsește magia sau ideea miraculoasă de îmbogățire.

Mie nu doar că mi se par utile, dar aș face obligatorie participarea la un curs de antreprenoriat înainte de a deschide legal și formal o afacere. Unul scurt și concentrat care să treacă prin bugetare și principalele forme de raportare financiară, redactarea planului de afaceri, elemente de bază în marketing și vânzări, câte ceva despre legislație (inclusiv cea a muncii), cu alte cuvinte elemente esențiale de cultură antreprenorială.

Și nu trebuie să vină Bill Gates să ni le expună, așa cum și fizica poate fi învățată fără geniul lui Einstein.